رویکرد رابطه گرا به علم مدرن در مکتب ماربورگ

الهام ربیعی؛ مهدی حسین زاده یزدی

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 305-327

https://doi.org/10.30465/ps.2022.42105.1621

چکیده
  رابطه گرایی در نقطه مقابل جوهرگرایی قرار می گیرد و به جای مطالعه اشیاء منفک از یکدیگر به مطالعه روابط عینیِ متعین کننده آنها مبادرت می ورزد. مکتب ماربورگ یکی از مهمترین تبیین کنندگان این ایده است. تقریر این مکتب از رابطه گرایی برای حل بحران علم در قرن بیستم یعنی ارائه یک پاسخ برای پارادوکس پیشرفت علم در عین وقوع تغییرات انقلابی در آن ...  بیشتر